Nyhetsbrev 2020-11-24

Kära församling!

Som ni nog har hört har vi i Västernorrland på grund av den rådande smittspridningen fått regionala restriktioner som begränsar hur mycket vi kan röra oss utanför det egna hemmet och vilka vi träffar. Från och med tisdag den 24 november råder det även nationella restriktioner fram till åtminstone den 13 december. Det innebär bland annat att den som anordnar en offentlig tillställning med mer än 8 personer riskerar böter eller fängelse.

Av hänsyn till restriktionerna och av kärlek till vår nästa har vi i äldste därför tagit beslutet att vi inte kommer att ha några samlingar i våra lokaler fram till dess att restriktionerna lättas, den 13 december eller eventuellt ännu senare. Det betyder att vi från och med nästa vecka inte kommer att träffas för varken bönesamling, caféverksamhet, ungdomssamlingar, gudstjänster eller liknande i våra lokaler.

Vi kommer dock att fortsätta att livesända våra gudstjänster varje söndag som planerat. Gudstjänsterna och undervisningen kommer även att finnas kvar i efterhand på vår hemsida www.centrumkyrkanbjasta.se .

Vi skulle vilja kunna fortsätta bönen online på något sätt, antingen genom att vi kan dela en video med Bibelläsning och bön, eller att vi kan mötas i ett forum online. Vi kommer även att starta upp en sms-grupp där vi kan dela böneämnen och tacksägelseämnen med varandra. Hör av er på mejl, sms eller telefon till Alfrida om ni vill vara med i den.

Mejl: alfrida@centrumkyrkanbjasta.se
Tel: 070 373 15 06

För er som har Instagram kommer vi även att starta upp ett konto där vi delar Bibelläsning, bön och annat. Följ gärna @centrumkyrkanbjasta på Instagram om ni har möjlighet. Vi vill även uppmuntra er till att hålla kontakt med varandra och till att kunna ha gemenskap på andra sätt. Kom gärna med idéer och förslag!

Detta är en tid som prövar oss alla i vår tro. Bibeln berättar mycket om vad det innebär att vara i prövning och utmanar oss även i att vara tålmodiga. När tron prövas ger det uthållighet (Jak 1:3) och det mejslar oss till att bli mer lika Kristus. Bibeln ger oss även handfasta råd; vi ska vara kloka och nyktra i den situation som råder så att vi kan be, och vi ska visa uthållig kärlek till varandra (1 Pet 4:7-8).

Några goda vanor att hålla fast vid är därför:

1. Bönen
  2. Bibelläsningen
  3. Givandet
  4. Gudstjänstfirandet
  5. Kontakten med andra

Var med i bönen hemma och online. Läs gärna Bibeln en liten stund varje dag, ta hjälp av en bibelläsningsplan eller av det material som vi kommer att dela på hemsidan och Instagram. Ta del av gudstjänsterna online och håll kontakten med varandra. Tack för att du även är trogen i att ge till församlingen!! Tack vare de gåvorna kan vi fortsätta ha kvar en pastor  genom pandemin, vi kan stötta våra missionärer, vi kan fortsätta vår verksamhet i ett annat format och vi kan planera framåt. Det kommer att komma nya tider, Gud sår i våra liv när det är som mörkast och vi ska få se att det ger frukt när vi håller ut.

Kom ihåg: Du är inte ensam! Gud bor i dig med sin Helige Ande, och församlingen finns här för dig. Tveka aldrig att höra av dig till Alfrida eller någon annan som du har förtroende för i församlingen, vi behöver alla varandra i den tid som är nu.

Med önskan om Guds frid som övergår allt förstånd,
Församlingsledningen i Centrumkyrkan Bjästa